Betrokken en deskundige zorg voor iedereen
in de laatste levensfase
Informatie voor vrijwilligers
Inzet door vrijwilligers
Naast professionele hulp en ondersteuning gedurende 24 uur per dag, wordt er veel inzet geleverd door goed opgeleide vrijwilligers. Deze vrijwilligers worden begeleidt door een buddy (collega vrijwilliger), maar ook door een professionele vrijwilligerscoordinator.
Vanuit Calando wordt ook door vrijwilligers ondersteuning geboden in de thuissituatie.
In Calando zijn de vrijwilligers overdag en 's avonds aanwezig.
Wij hanteren geen maximale leeftijd, maar monitoren en bespreken voortdurend de werkzaamheden om de vrijwilliger zolang mogelijk voor de organisatie te behouden.
Introductiecursus
Als u zichzelf aanmeldt als vrijwilliger, wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Mochten we op basis daarvan besluiten om verder te gaan, krijgt u een cursus aangeboden. Door het specifieke karakter van het werk, is deze cursus verplicht
In de cursus worden de volgende onderwerpen behandeld:
-
Wat is palliatieve zorg
-
Rouwbegeleiding
-
Communicatie
-
Pastorale en spirituele zorg
-
Praktische vaardigheden
De cursus wordt in meerdere dagdelen aangeboden. Tussendoor kan men zich oriënteren in Calando, zodat u daarna ingezet kan worden in Calando en/of in de thuissituatie.
Aanmelding als vrijwilliger
Heeft u belangstelling voor dit mooie werk dan adviseren wij u om contact op te nemen met Karin Diemers via telefoonnummer 0187-609147 of vrijwilligerswerk@calando.nl
De missie van vrijwilligersinzet is:
Hospice Calando is lid van de VPTZ en handelt hier ook naar.
Wij onderschrijven dan ook van harte de missie van vrijwilligersinzet. Deze luidt:
Aan een ieder in de laatste levensfase en diens naasten, bieden opgeleide vrijwilligers – daar waar nodig en gewenst – tijd, aandacht en ondersteuning.
Het Kwaliteitskompas
Bij VPTZ Nederland werkt iedereen iedere dag aan kwaliteit. Dat is de gewoonste zaak van de wereld. Het Kwaliteitskompas helpt ons hierbij. Het geeft het denken over en het werken aan kwaliteit meer structuur en samenhang. En maakt kwaliteit inzichtelijk. Voor onze gasten/cliënten en voor organisaties waar wij mee samenwerken. Het Kwaliteitskompas is geen doel op zich, maar een hulpmiddel om te kijken naar en te werken aan kwaliteit. Het is een flexibel model ingericht vanuit de perspectieven relationele, professionele en organisatorische kwaliteit en passend bij de diversiteit van de leden van VPTZ Nederland. De basis van het Kwaliteitskompas is onze visie op kwaliteit.
Hier vindt u een filmpje waarin het Kwaliteitskompas in vijf minuten wordt toegelicht.